Rynek usług telekomunikacyjnych cały czas dynamicznie się rozwija – operatorzy konstruują coraz bardziej atrakcyjne oferty dla klientów indywidualnych oraz dla firm. Stawki za usługi telekomunikacyjne maleją – ceny są coraz bardziej konkurencyjne. Kilka lat temu, cena połączenia głosowego wynosiła nawet złotówkę za minutę – teraz te ceny spadły do kilkudziesięciu bądź nawet kilkunastu groszy za minutę.
Również naliczanie sekundowe, które kiedyś było luksusem, za który trzeba było dopłacać, teraz jest standardem w każdej ofercie. Same połączenia głosowe są świetnej jakości, a internet osiąga taką szybkość i przepustowość, o jakiej kiedyś można było tylko pomarzyć. Wiele osób pamięta jeszcze czasy zawodnych routerów, kiedy trzeba było wybierać między korzystaniem z telefonu stacjonarnego a z internetu. Te czasy na szczęście są już przeszłością – teraz nawet w galeriach handlowych, pubach i kawiarniach można podłączyć się do bezpłatnego wifi i korzystać z internetu bez ograniczeń.
Komunikacja w firmach w dużym stopniu opiera się na połączeniach internetowych – pracownicy korzystają z poczty elektronicznej, a oferty dla potencjalnych klientów również są wysyłane w postaci e-maili. Korzystanie z usług operatorów telekomunikacyjnych jest dużym ułatwieniem dla wielu firm – zarówno tych najmniejszych jak i wielkich korporacji. Operatorzy telekomunikacyjni, którzy świadczą kompleksowe usługi dedykowane głównie firmom mają w swojej ofercie, poza standardowym internetem i telefonią dla firm, takie rozwiązania jak na przykład zakładanie i rewitalizowanie infrastruktury teleinformatycznej, przeprowadzanie audytów czy też usługi dodatkowe takie jak telekonferencje czy wideokonferencje oraz usługi, które umożliwiają wysyłanie tradycyjnych faxów za pomocą panelu umieszczonego na stronie www.
Przy tak szerokim wachlarzu usług, często ciężko jest podjąć decyzję o skorzystaniu z kilku konkretnych usług, odrzucając szereg usług dodatkowych – warto więc przeprowadzić audyt, który pozwoli określić rzeczywiste zapotrzebowanie firmy na usługi teleinformatyczne, opierając się na stanie infrastruktury teleinformatycznej oraz na rozwoju firmy. Często firmy proszą operatorów telekomunikacyjnych o indywidualną ofertę oraz wycenę, opartą o potrzeby danej firmy.
Wiadomo, że im większe zapotrzebowanie danej firmy, tym niższa cena za połączenie głosowe czy pojedynczy aparat telefoniczny – taka polityka jest standardem od wielu lat. Jednak przed podjęciem ostatecznej decyzji o wyborze konkretnego operatora warto rozważyć kilka aspektów – jeżeli biuro firmy jest wydzierżawione w danym budynku – warto skontaktować się z operatorem budynkowym – wtedy można korzystać z istniejącej już infrastruktury teleinformatycznej. Warto również sprawdzić opinie o danym operatorze telekomunikacyjnym, wszak każdej firmie zależy na możliwie bezawaryjnym korzystaniu z usług teleinformatycznych, a dobry operator oznacza mniejszą liczbę awarii czy usterek oraz szybszy czas reakcji w przypadku ich wystąpienia.