
CFD – Computational Fluid Dynamics – to obliczeniowa mechanika płynów, inaczej numeryczna mechanika płynów. Jak wskazuje nazwa, to dział mechaniki płynów, który wykorzystuje metody numeryczne do rozwiązywania zagadnień przepływu płynów. To zagadnienie związane przede wszystkim z przepływem. Nowoczesne, zaawansowane programy komputerowe pozwalają w stosunkowo prosty sposób wyznaczać rozkład prędkości, ciśnienia, temperatury oraz innych parametrów w przepływie. Co można powiedzieć o CFD od strony praktycznej?
Symulacje CFD w projektowaniu statków
O CFD najlepiej opowiedzieć w kontekście konkretnego przykładu, zastosowania. Takim przykładem są symulacje CFD przeprowadzane przez specjalistów z multidyscyplinarnego ośrodka badawczego i projektowego, Centrum Techniki Okrętowej z Gdańska. To firma, która zajmuje się przede wszystkim techniką okrętową i inżynierią środowiskową. Symulacje CFD przeprowadzane są głównie za pomocą nowoczesnych, wszechstronnych pakietów obliczeniowych. Numeryczna mechanika płynów pozwala analizować przepływy wokół statków, ich części, ale to nie wszystko. Numeryczna mechanika płynów pozwala badać konstrukcje poddawane działaniu wiatru np. turbiny wiatrowe, nadwodne części kadłuba, czy nawet budynki. Przez Centrum Techniki Okrętowej badane są też przepływy przez maszyny wirnikowe, wymienniki ciepła itp. Przykład symulacji CFD można opisać następująco: wyobraźmy sobie trójwymiarowy model śruby okrętowej, który został stworzony w nowoczesnym programie komputerowym. Możemy oglądać go z każdej strony i zadawać różne obciążenia. Efekt? Możemy na przykład zobaczyć skalę ciśnienia oznaczoną gamą kolorów niczym rozkład pH, a na trójwymiarowym modelu śruby kolory te rozkładają się zgodnie z tym, jak w rzeczywistości będzie rozkładało się ciśnienie na śrubie statku w rzeczywistości.
Świat symulacji numerycznych
W nowoczesnej inżynierii świat symulacji numerycznych to obszar wyjątkowo szeroki. Analiza przepływów to oczywiście tylko fragment tego świata. Centrum Techniki Okrętowej wykonuje szeroki wachlarz analiz i symulacji numerycznych. W projektowaniu statków bardzo istotną rolę pełnią globalne i lokalne analizy wytrzymałościowe z obliczeniami zmęczenia oraz analizy drgań konstrukcji i elementów systemów napędowych. Przykładowe symulacje to: analiza opływu statku z pracującą śrubą, deformacja kadłuba statku na potrzeby analizy wytrzymałości, rozkład prędkości wokół statku z pracującą śrubą, czy symulacja wirów von Karmana w opływie sterów. Wyniki pozyskiwane dzięki nowoczesnym oprogramowaniom są precyzyjne i odpowiednio zwizualizowane, co ułatwia inżynierom pracę.