Etykieta to ważny element każdego produktu. W przypadku branży spożywczej pełni ona szczególnie istotną rolę. Wymogi co do informacji umieszczonych na etykietach stanowią nie tylko przedmiot prawa polskiego, ale również tego stanowionego przez Unię Europejską. Co zatem należy umieścić na etykiecie produktów spożywczych?
Informacje niezbędne
Przede wszystkim wszystkie dane zawarte na etykiecie powinny być zamieszczone na niej w sposób widoczny. Muszą być również zrozumiałe i czytelne, a przy niektórych opakowaniach niemożliwe do usunięcia. Unia Europejska określa również wysokość czcionki – minimalna to 1,2 mm. Obowiązkowo powinna znaleźć się na etykiecie informacja o nazwie, wykazie składników, substancji, które mogą wywoływać alergie (np. orzeszki ziemne, mleko, gluten, ryby itd.).
Ważnym elementem każdej etykiety powinna być informacja na temat ilości netto produktu, jego terminu przydatności, warunki przechowywania i spożywania. W procesie etykietowania nie można też pominąć nazwy producenta czy importera i kraju pochodzenia towaru (szczególnie w przypadku mięsa czy mleka), natomiast na etykietach napojów z zawartością alkoholu wyższą niż 1,2% powinna zostać również podana rzeczywista zawartość objętości alkoholu. Ostatnią niezbędną informacją, która musi znaleźć się na etykiecie produktu spożywczego jest jego wartość odżywcza.
Informacje dodatkowe
Każda etykieta znajdująca się na produkcie spożywczym może zawierać również informacje umieszczane przez producenta dobrowolnie. Mogą one dotyczyć różnych danych, jednak muszą być zgodne z kilkoma wytycznymi. Przede wszystkim etykietowanie nie może wprowadzać konsumenta w błąd, informacje muszą być jasne i nie mogą w żaden sposób dezorientować klienta, jak również, niektóre dane powinny być poparte badaniami naukowymi. W informacjach dodatkowych może znajdować się np. oświadczenie żywieniowe, takie jak komunikat „bez dodatku cukrów” lub „nie zawiera tłuszczu”. Tego typu teksty powinny pomóc konsumentom w wyborze odpowiednich produktów, nie zaś zwodzić ich i wprowadzać w błąd.
Prawo wyraźnie zakazuje umieszczania informacji tego typu w sposób mało zrozumiały, wywołujący wątpliwości, które dotyczą bezpieczeństwa produktów, jak również tekstów zachęcających do nadmiernego spożycia pewnego produktu spożywczego czy wywołujących w konsumentach lęk związany z wpływem pewnych składników na jego organizm.
Tworząc projekt etykiety produktu spożywczego należy zatem uwzględnić szereg wytycznych stanowionych przez prawo. To one nierzadko decydują o dopuszczeniu towaru do sprzedaży. Warto również podejść profesjonalnie do szaty graficznej, która często jest decydującym czynnikiem przy wyborze produktu przez konsumenta.