Transport ponadgabarytowy, zwany też ponadnormatywnym, wielkością i masą ładunku przekracza ustalone normy. Przewóz takich ładunków musi odbywać się z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu i po uzyskaniu odpowiednich zezwoleń.
Samochodem, statkiem czy samolotem?
Każdy przewóz ładunków ponadgabarytowych wymaga indywidualnego podejścia, ponieważ istnieje wiele parametrów dla wielorakich rodzajów transportu. Jest to powiązane z ograniczeniami wynikającymi z infrastruktury oraz z konstrukcji poszczególnych środków transportu. Z tego powodu nie można np. na pokład samolotu zabrać ładunku, który będzie większy niż ładownia. Statek zatonie, jeśli ciężar towaru przekroczy jego nośność. Przy każdym rodzaju transportu bierze się więc pod uwagę inne aspekty przewożonego ładunku.
W transporcie drogowym ładunek nie może przekroczyć dopuszczalnych norm poruszania się po drogach publicznych. Istotny jest także dopuszczalny nacisk na oś pojazdu. Dla transportu kolejowego najważniejsze jest, by nie naruszyć skrajni ładunkowej wagonu. Nie można także przekroczyć ustalonego nacisku na szyny lub oś wagonu. Na morzu za transport ponadgabarytowy określa się ładunki, które trzeba przewozić specjalnie skonstruowanymi do tego statkami. W żegludze śródlądowej nie można dopuścić do sytuacji, w której ładunek wystaje poza obrys statku lub w jakikolwiek sposób ogranicza widoczność sternika. W transporcie lotniczym za ładunek ponadnormatywny uważa się ten, który nie mieści się na pokładzie samolotu rejsowego i trzeba do jego przewozu wyczarterować inny.
Logistyka przede wszystkim
Tak naprawdę sam transport jest końcowym i ostatecznym etapem skomplikowanego i złożonego procesu logistycznego. Wcześniej trzeba zorganizować załadunki i rozładunki, należy zapewnić serwis eskortujący, uzyskać wszystkie niezbędne zezwolenia. Trzeba także opracować odpowiednią trasę dowozu ładunków. Ma to znaczenie podczas planowania każdego rodzaju transportu, ponieważ w czasie przejazdu mogą pojawić się utrudnienia. Z tego powodu firma transportowa ablogis.pl ubezpiecza wszystkie rodzaje ładunków. Utrudnienia na trasach są różne, np. drogi samochodowe mogą być w złym stanie, gdzieś prowadzone są remonty lub na trasie znajdą się specjalne azyle dla pieszych. W transporcie lotniczym i morskim ograniczenia dotyczą przede wszystkim infrastruktury portowej. Porty (zarówno lotnicze jak i te morskie) muszą być gotowe do obsługi ładunku.
Na transport ponadnormatywny trzeba uzyskać zgodę. Za zezwolenia niestety się płaci, niektóre z nich mogą być bardzo kosztowne. Cena zgody zależna jest od długości trasy i przekroczenia dopuszczalnych gabarytów. Im większe naruszenie, tym wyższa będzie opłata - koszt niektórych to nawet kilkanaście tysięcy złotych. Obok potrzebnych zezwoleń trzeba też zwrócić uwagę na różnego rodzaju kontrole. Firma ablogis.pl rozplanowuje nie tylko obsługę portową, dokumentacyjną i celną, ale także zajmuje się organizowaniem kontroli fitosanitarnych, weterynaryjnych, Sanepidu oraz WIJHARS.