Jeśli chcemy, by nasza brama garażowa nie ulegała większym awariom, ważne jest jej montowanie przez specjalistów, a także późniejsze regularne serwisowanie. Dzięki temu można uniknąć większości problemów, które mogą wystąpić m.in. w automatyce i mechanizmie bramy. Serwisanci zajmą się także wymianą zużytych elementów czy przeprogramowaniem sterowania.
Właściwy montaż oznacza mniej napraw
W przypadku montażu wybranej bramy garażowej oraz dopasowanej do niej automatyki najlepiej jest skorzystać z pomocy profesjonalistów, dzięki czemu uniknie się sytuacji, w których brama będzie ocierać lub system automatyczny nie da rady jej pociągnąć. Właściwy montaż pozwoli uniknąć częstych napraw, które mogą przełożyć się na dodatkowe koszty. W celu jak najmniejszych problemów z bramami poleca się sprzęt od znanych i sprawdzonych producentów, takich jak Wiśniowski, Novoferm, Hormann czy Normstahl. Zarówno montaż jak i serwis bram garażowych powinien być przeprowadzany przez profesjonalistów.
Główne przyczyny awarii
Często przyczyną awarii są uszkodzenia mechaniczne powstałe np. przez uderzenie samochodem. Mniejsze naprawy przeważnie dotyczą programowania pilota, wymiany jego obudowy lub kasowania pilotów z pamięci w celu zakodowania nowego sprzętu. Jednym z głównych problemów zazwyczaj jest niesprawna automatyka, czyli urządzenia napędowe, sterujące i zabezpieczające bramę. Problemy mogą także wyniknąć z nieprawidłowego działania napędu bramy, siłowników, centrali, płyty sterującej, sterownika, prowadnicy czy fotokomórki. Często też zdarza się, że awaria nastąpiła przez brak zasilania elektrycznego, czego powodem jest uszkodzony przewód zasilający lub zabezpieczenia przeciążeniowe, zwarciowe lub różnicowoprądowe.
Okresowe serwisowanie zmniejsza ryzyko awarii
Nie tylko złe założenie bramy lub automatyki może być przyczyną problemów, ale także brak serwisowania. Niektórych awarii można uniknąć, jeśli brama jest okresowo sprawdzana. W dokumentacji technicznej poszczególnych producentów możemy znaleźć zalecenia dotyczące serwisowania. Zazwyczaj proponuje się wykonywanie przeglądów raz w roku. Podczas wizyty konserwatorskiej może być niezbędna regulacja lub wymiana wózków jezdnych i szyny jezdnej, listwy zębatej czy rolki prowadzącej. Specjalista z firmy Rapi w Warszawie dodaje: "Może być także niezbędna wymiana uszkodzonych linek, dorabianie lub wymiana pękniętych sprężyn, wyważanie bramy lub wymiana uszczelek".