Praca nauczyciela związana jest z koniecznością ciągłego doskonalenia się i wychodzenia naprzeciw wszelkim trudnościom. Dlatego tak potrzebna jest regularna kontrola ich działań, mająca na celu zapewnienie uczniom jak najlepszych warunków uczenia się. Wszelkie działania związane ze sprawdzaniem tego, jak funkcjonuje dana szkoła czy placówka muszą być odpowiednio zaplanowane.
Za nadzorowanie pracy nauczycieli odpowiedzialne są organy wewnętrzne, czyli dyrektorzy szkół i placówek oświatowych, oraz organy zewnętrzne, czyli Minister Edukacji Narodowej i kuratorzy oświaty. To, co najważniejsze w pracy osoby sprawującej nadzór w danej szkole, wiąże się z określeniem obecnego stanu działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. Nie jest to tylko ocena tej sytuacji, lecz także pomoc w rozwiązaniu aktualnych problemów i zachęcanie nauczycieli do stosowania nowych metod pracy.
W związku z pewnymi zmianami, jakie pojawiły się w rozporządzeniu MEN w maju 2014 roku, dyrektorzy szkół muszą przeprowadzać obserwację podczas sprawowania wszystkich form nadzoru, a więc podczas ewaluacji, kontroli i wspomagania. Te zmiany mają wpływ także na to, jak obecnie ma wyglądać plan nadzoru pedagogicznego. Należy zawrzeć w nim wnioski, jakie nasunęły się po zrealizowaniu nadzoru w poprzednim roku szkolnym. Jest to pomocne w zachowaniu konsekwencji w działaniach dyrektora mających przynieść poprawę w obszarach, gdzie pojawiły się problemy lub niedociągnięcia. Plan nadzoru ma podkreślać autonomię danej szkoły, przedszkola lub placówki i powinien się odnosić do rzeczywistej sytuacji w instytucji.
Zmiany dotyczące nadzoru pedagogicznego i tego, w jaki sposób ma być przygotowany jego plan, wiążą się również z uproszczeniem struktury tabeli, którą wypełnia dyrekcja przygotowująca się do poszczególnych etapów nadzoru. Istotną różnicą w stosunku do poprzedniego modelu planu jest to, że nie wypisuje się już celów ewaluacji - zamiast tego, kładzie się nacisk na przedmiot ewaluacji i na to, by w sposób naturalny zaangażować w nią nauczycieli.