Wiele osób planuje swoją ścieżkę edukacji z myślą o karierze w różnego rodzaju urzędach lub strukturach administracji państwowej. Chociaż powszechnie uważa się, że są to miejsca pracy o ograniczonych możliwościach awansu, realia ulegają dynamicznym zmianom. To z kolei otwiera drogę rozwoju wielu osobom - szczególnie tym, którzy mogą poszczycić się dobrym wykształceniem. Jak jednak wygląda droga od przysłowiowego “zera” na szczyt hierarchii w tego typu instytucjach?
Początki bywają trudne
W wielu urzędach skutecznym sposobem na rozpoczęcie kariery jest rozpoczęcie od stażu (nie zawsze bezpłatnego!). To okazja aby zdobyć doświadczenie, ale także by w niezobowiązującej formie poznać realia pracy i rzeczywiste perspektywy rozwoju. Obecne kadry zarządzające urzędami coraz częściej wykazują zainteresowanie absolwentami określonych kierunków i specjalności, stawiając na świeżość i energię, zamiast przywiązywać wagę wyłącznie do cyferek w rubryce “doświadczenie” w CV. To z kolei sprawia, że droga od stażu do zatrudnienia w rzeczywistości nie jest taka długa. Z racji przynależności do sektora publicznego, urzędy rozpisują konkursy na konkretne stanowiska w sposób bardzo transparentny. Jeśli tylko nasze wykształcenie spełnia wskazane wymogi, szanse na zatrudnienie są wysokie. Czy istnieją jednak kierunki gwarantujące powodzenie? Nasze szansę na pewno ulegną znacznemu zwiększeniu jeśli postawimy na studia solidnie przygotowujące do pracy w urzędzie, np. Studia Podyplomowe Prawo i Administracja.
Ścieżka awansu
Awans w urzędzie jest możliwy nawet po kilku latach pracy - wszystko zależy od naszego zaangażowania, efektywności i osiąganych wyników. Coraz częściej dyrektorzy w jasny sposób formułują kryteria, które należy spełnić, co czyni całą ścieżkę rozwoju bardzo przejrzystą. Jeśli czujemy, że nasza wiedza i umiejętności bezpośrednio przekładają się na ponadprzeciętną skuteczność, możemy śmiało ubiegać się o wyższe stanowisko bez względu na to, czy pracujemy kilka czy kilkanaście lat. Współczesna oferta studiów podyplomowych to fantastyczna szansa na nabycie wiedzy, kwalifikacji i doświadczenia, które świetnie przygotują nas do przyszłych zadań zawodowych - a to już bardzo dobre zaplecze dla wszystkich osób z dużymi ambicjami.
Kariera od stażu do stanowiska kierowniczego w urzędzie jest trudna i wymaga sporego zapału i determinacji. Fundamentem jest jednak wiedza i umiejętności - to one przesądzają o tym, czy mamy jakiekolwiek podstawy aby ubiegać się o bardziej odpowiedzialne zadania i lepsze zarobki. Dlatego tak ważne jest, aby myśleć przyszłościowo już na etapie edukacji, wybierając np. renomowane i sprawdzone studia podyplomowe.