Dlaczego tak dużo rozmawia się na rynku o przychodach, a tak rzadko o wycenie firm?
W normalnym prowadzeniu firmy dla prezesa (albo też: prezesów) liczą się na ogół przede wszystkim konkretne wskaźniki, jak dochód ze sprzedaży i zwroty z inwestycji i wartość zobowiązań. Są to bowiem te wartości, które wpływają bezpośrednio na codzienne działanie organizacji. Dzięki zyskom może ona ustalać dalsze działania i układać strategię na przyszłość, decydując się na wzmacnianie konkretnych obszarów. Ponadto fakt, że firma nie tylko może w pełni pokryć zapotrzebowanie finansowe w bieżącej działalności, ale ponadto zdobyć nadwyżkę, wpływadodatnio na wizerunek spółki w oczach inwestorów, kontrahentów czy udziałowców oraz akcjonariuszy.
Wycena firm w tej sytuacji wydaje się licznym właścicielom kwestią dodatkową, po którą sięgają oni jedynie wtedy, gdy planują spółkę sprzedać. W tym artykule chcemy wyjaśnić, dlaczego należy zastanowić się nad wyceną przedsiębiorstwa także wtedy, gdy nawet nie podejmujemy decyzji o jego sprzedaży - po prostu po to, aby poznać kwotę tej części firmowego zaplecza, jaką stanowi posiadany przez nas spółka. Ale również po to, aby jeszcze dokładniej i trafniej określać wspieranie poszczególnych projektów czy też ocenić wagę danego produktu (aktualnego lub projektowanego) dla celów przedsiębiorstwa. O tym, jakie znaczenie może mieć dla wyceny firm pojedynczy proces lub wręcz produkt, ukazuje najpełniej przykład start-upów. Większość firm, które wywodzą się ze start-upów pozyskuje pieniądze na jeden, wybrany projekt - co więcej: tylko wokół niego firma tworzy się od początku swego działania i to on staje się głównym argumentem w negocjacjach z kontrahentami. Na światowych rynkach można wskazać przykłady przedsiębiorstw, które rozwinęły się właśnie na jednym trafnym pomyśle, trafnie wdrożonej idei - dostarczając na początku jeden wyłącznie rodzaj produktu (najczęściej jest to wynalazek - często serwis internetowy lub portal itp.).
Dyskutując i pisząc o wycenie firm warto również wiedzieć, że chociaż na ogół kojarzy się ona z dużymi spółkami, o ogromnym kapitale, zatrudniającymi wielu pracowników i dysponującymi ogromnym majątkiem w postaci nieruchomości, floty aut, wyposażeniem technicznym - to tak naprawdę wszyscy właściciele muszą zadać sobie pytanie o wycenę firm. Każda osoba, która prowadzi działalność i chce rozwijać ją w sposób rzetelny oraz fachowy, powinna potrafić oszacować wartość przedsiębiorstwa w tym momencie, a także potrafić ocenić ją w przyszłości - w zależności od podejmowanych decyzji inwestycyjnych. Pisząc o każdym podmiocie mamy tu na myśli oczywiście nawet podmioty jednoosobowe, indywidualne. Tak, określenie majątku takich jednoosobowych organizacji również jest możliwe! Fakt, że rzadko o tym słyszymy wynika wyłącznie z tego, że jednoosobowej działalności gospodarczej nie sposób odsprzedać. Trzeba jednak postarać się o wycenę firm także tych najmniejszych, mikro-, małych i średnich, gdyż nawet one potrzebują niejednokrotnie takiej informacji np. ze względu na konieczność zdobycia dofinansowania bądź też zmiany formy i struktury działalności. Zastanówmy się, dlaczego praktycznie każdy właściciel domu bądź mieszkania potrafi wskazać ogólną wartość swojej nieruchomości, ale jeśli zapytać go o inny składnik jego własnego majątku - czyli wartość spółki - często może mieć trudności w odpowiedzi. Wiele osób przyjmuje przy tym - źle - że wszystko zależy tu od ceny poszczególnych składników majątku spółki, za które zapłaciły. Prawda jest jednak odmienna. Wycena firm liczy się w przyszłości, a nie przeszłości. Firma może mieć zatem niewielki majątek, ale dużą wartość ze względu na szansę rozbudowy bądź projekty, które są dopiero wdrażane. Z tego względu wskazanie konkretnej wyceny firm zawsze trzeba powierzyć zaufanemu rzeczoznawcy.