Przedszkole dla dzieci z autyzmem jest miejscem szczególnym. Rolą takiej placówki jest wspomaganie rozwoju dziecka, które boryka się z różnorodnymi zaburzeniami rozwojowymi. To właśnie te zaburzenia utrudniają im właściwe funkcjonowanie w otaczającej nas rzeczywistości, zmieniają percepcję i stają się pewnego rodzaju przeszkodami w interakcjach społecznych.
Każde dziecko jest inne, dlatego też stopień zintensyfikowania danego zaburzenia jest inny, w poszczególnych sferach. Indywidualizm dziecka jest kluczem wyjścia do pracy z takim dzieckiem a zadaniem przedszkola jest nie tylko próba wyrównania tych deficytów, to także ogólnie pojęte wspomaganie rozwoju i przygotowanie dziecka do życia we wspólnocie oraz zwiększenie jego samodzielności, tak my mogło wygodnie funkcjonować w codziennym życiu.
Prawidłowo przygotowane przedszkole musi dysponować nie tylko odpowiednim zapleczem ale przede wszystkim kadrą, która jest wykwalifikowana i doświadczona, zwłaszcza w pracy z dziećmi autystycznymi. W praktyce oznacza to, że rodzic przychodzący ze swoim dzieckiem do takiej placówki, zyskuje nie tylko wsparcie ale przede wszystkim rzetelną pomoc w odpowiednim podejściu do dziecka. Odczuwa też pewność, że opracowane przez przedszkole metody podlegają ewaluacji i są dostosowane do indywidualnych możliwości i potrzeb dziecka. Tutaj polecamy: http://www.otwarteokno.edu.pl/strony/2/przedszkole/
Istnieją przeróżne metody pracy z autystykami, można by wymienić choćby terapię Johansena, Tomatisa, terapię SI, EEG Biofeedback, zasady Analizy Stosowanej, zrównoważonego rozwoju i inne. Na dziecko można oddziaływać poprzez różne metody, jednak trzeba pamiętać, że tak naprawdę liczy się człowiek. Ciepłe, pełne zrozumienia podejście i przede wszystkim pełne cierpliwości liczy się bardziej niż wszelkie kompetencje.
Mówiąc prościej, dziecko autystyczne w przedszkolu uczestniczy w zajęciach ogólnorozwojowych, ćwiczeniach fizycznych, relaksacyjnych, oddziałuje się na nie poprzez muzykę, ruch, sztukę, różnorodne zajęcia tematyczne. Niejednokrotnie dzieci mają możliwość pracy w systemie jeden na jeden, czyli na dziecko przypada indywidualny terapeuta. Praca terapeutów jest uzupełniona przez pomoc psychologów, logopedy. Co istotne, dzieci wprowadzane są stopniowo do szerszych kontaktów z rówieśnikami, dzięki czemu różnicują się interakcje społeczne, co rzutuje na kolejne zadania edukacyjne.
Zwiększenie dostępności do przedszkoli dla dzieci z autyzmem jest bardzo ważne. To nie tylko realna pomoc rodzicom ale także zwiększenie wrażliwości dzieci zdrowych na potrzeby dzieci niepełnosprawnych.