Poznań jest jednym z pierwszych miast w Polsce, w którym możemy obserwować szybki wzrost zainteresowania metodą wychowawczą zapoczątkowaną przez Marię Montessori. Kim była Maria Montessori, jaki ma wkład w rozwój metod wychowawczych i jakie efekt może przynieść stosowanie właśnie tej metody w praktyce?
Kim była Maria Montessori?
Zaczynając od początku, Maria Montessori to włoska lekarka żyjąca w latach 1870 – 1952, która w wyraźny sposób odrzucała dotychczasowy system edukacji i wychowania najmłodszych dzieci. Pomimo tego, że stworzyła nową metodę wychowania dzieci i całe swoje życie poświęciła na odpowiednie obserwacje i wyciąganie wniosków, to jednak metoda Montessori nie zyskała dużej popularności mając w opozycji surowy system wychowania szkolnego.
Nawet w naszym kraju możemy obserwować, że to właśnie typowo szkolny system wychowania dzierży palmę pierwszeństwa i sprawia, że dzieci są niejako pozbawiane własnej kreatywności i wychowywane ściśle pod konkretne role w społeczeństwie – tego nie wolno, tamtego też nie, a tego nie wypada robić. W przypadku metody Marii Montessori wszystko wygląda zupełnie inaczej, choć nie oznacza to, że panuje tutaj zupełna dowolność w działaniach dzieci i nikt nie sprawuje nad nimi żadnej kontroli i nie kształtuje ich w pewien określony sposób.
Konkretna metoda
W jaki sposób działa metoda Marii Montessori i czy rzeczywiście może mieć ona lepszy wpływ na wychowanie dzieci niż stosowana nawet obecnie dyscyplina związana ze szkolną ławką i zdobywaniem wiedzy na określonych poziomach rozwoju?
Metoda Montessori to metoda sprzeciwiająca się sztywnym zasadom i olbrzymiej ingerencji w wychowanie dzieci – począwszy od chwili ich urodzenia, aż do uzyskania pełnej samodzielności. Tym samym Maria Montessori kładła największy nacisk na możliwość swobodnego rozwoju dzieci bez krępowania i ograniczania ich zasadami, które często nie miały nawet żadnego uzasadnienia faktycznego – „tak się nie robi, bo nie wypada” lub „co ludzie powiedzą”. Montessori to metoda dająca możliwość wykazania się dzieci na każdym etapie ich rozwoju poprzez podejmowanie przez nie same aktywności życiowych. Zadaniem rodziców i potencjalnych wychowawców mających styczność z dziećmi powinno być jedynie wspieranie spontaniczności i twórczości u dzieci, co w konsekwencji miałoby niejako przełożyć się na ich wszechstronny rozwój obejmujący takie sfery życia jak fizyczność, duchowość, rozwój kulturalny, a także poczucie przynależności do pewnej społeczność.
Metoda w Poznaniu – przedszkole Poznań?
Jeżeli wejdziemy na strony internetowe placówek wychowawczo-edukacyjnych w Poznaniu (przedszkoli i żłobków – zwłaszcza tych prywatnych, gdzie panuje większa swoboda w wyborze i stosowaniu metod wychowawczych – w pewnych granicach), to zobaczymy, że duża część tego typu placówek przechodzi systematycznie od kilku lat na metodę Montessori potwierdzając tym samym pierwotne założenia Marii Montessori, iż swobodny rozwój dzieci jest znacznie lepszy nie tylko dla nich samych, ale i całego społeczeństwa, którego przecież są częścią.
Czy warto posłać własne dziecko?
Posługując się wyszukiwarką internetową i hasłami „prywatne przedszkole Poznań” oraz „żłobek Poznań” z pewnością nie będziemy mieli żadnych problemów z odnalezieniem placówek, które stosują metodę włoskiej lekarki. Czy jest to jednak dobry wybór dla naszych dzieci? Wbrew pozorom nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi i wszystko zależy również od metod wychowawczych, które będziemy stosowali w domu – muszą być one zbieżne z profilem żłobka oraz przedszkola, do którego nasze dziecko będzie uczęszczało, gdyż tylko wtedy będziemy mogli liczy na efekty konkretnej metody i nie stłumimy kreatywności dziecka w zarodku.