W ostatnich latach powstaje coraz więcej akcji mających na celu ograniczenie zanieczyszczenia środowiska. Istotne znaczenie ma tu walka z globalnym problemem, jakim jest zanieczyszczenie powietrza na skutek emisji szkodliwych związków do atmosfery. W tym celu powstał Program Czyste Powietrze. Na czym dokładnie on polega, w jaki sposób można do niego dołączyć i dlaczego warto to zrobić?
Cele i założenia Programu Czyste Powietrze
Założony w 2018 roku Program Czyste Powietrze to rządowa inicjatywa, która wspiera osoby zainteresowane wymianą bądź zakupem urządzeń grzewczych, zapewniając im dofinansowanie. Misją Programu jest redukcja emisji szkodliwych pyłów i gazów, które dostają się do atmosfery głównie w następstwie użytkowania starych urządzeń grzewczych opalanych węglem czy drewnem. Dofinansowanie otrzymają te osoby, które wymienią stary kocioł na nowsze, ekologiczne urządzenie bądź też wybiorą taką technologię do nowo wybudowanego domu. Program promuje eksploatację ekologicznych kotłów 5. klasy, gdzie jako opał wykorzystuje się najczęściej ekogroszek bądź pellet. Tego typu urządzenia, które znajdziemy np. w ofercie firmy Budmet Nocoń, w znacznym stopniu ograniczają emisję szkodliwych substancji. Pamiętajmy przy tym, że do 2026 zmiana na takie właśnie kotły CO będzie obowiązkiem, dlatego tym bardziej warto przystąpić do Programu Czyste Powietrze i otrzymać dofinansowanie na wymianę bądź zakup kotła. Warto również dodać, że w ramach tej akcji możliwe jest pokrycie kosztów termomodernizacji budynku, co także wpływa na ograniczenie zanieczyszczenia środowiska.
Kto i jak może przystąpić do Programu Czyste Powietrze?
Program Czyste Powietrze, jako rządowa akcja, wymaga dopełnienia kilku ważnych formalności. Po pierwsze należy złożyć stosowny wniosek w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dofinansowanie przeznaczone jest dla właścicieli bądź współwłaścicieli domów – starych czy też dopiero budowanych – dlatego też należy dysponować dowodem własności budynku bądź zgodą na rozpoczęcie jego budowy. Minimum dofinansowania obejmuje pokrycie 30% kosztów inwestycji, natomiast maksimum aż 90%, przy czym może być to nie więcej niż 53 tysiące złotych. Minimalna wartość inwestycji powinna wynosić 7 tysięcy złotych. Ponieważ wysokość otrzymanego dofinansowania uzależniona jest od kryterium dochodowego, do wniosku należy dołączyć stosowne dokumenty potwierdzające wysokość dochodu przypadającego na osobę. Jeśli dla danego budynku przeprowadzono audyt energetyczny, to taki dokument również może być dołączony. Po złożeniu wniosku nastąpi jego ocena i – w przypadku pozytywnego rozpatrzenia – będzie można uzyskać dofinansowanie.