Prędzej czy później każdy samochód dozna mniej lub bardziej poważnej usterki, którą usunąć będzie można tylko w serwisie. Wizyta w warsztacie naprawczym może okazać się dość kosztowna – szczególnie, jeśli wykonawca naprawy postanowi postąpić z nami nie do końca uczciwie i policzy nam za wykonaną usługę więcej, niż powinien. W jaki sposób możemy chronić siebie i nasze pieniądze przed takimi sytuacjami?
Po pierwsze – umowa
Zanim mechanik podejmie się naprawy samochodu, konieczne jest dokładne zdiagnozowanie problemu – podłączenie komputera diagnostycznego w celu odczytania danych z systemu samochodu, zajrzenie pod maskę i podwozie. Jeśli sami jesteśmy pewni co uległo awarii, mechanik powinien osobiście potwierdzić naszą hipotezę. Kolejnym krokiem jest zawarcie umowy między nami, czyli klientem, a wykonawcą, czyli warsztatem wykonującym naprawę. Rolę tę pełni zazwyczaj zlecenie naprawy, w którym zawarte są informacje na temat zakresu wykonywanych napraw, przewidywanych całkowitych kosztach usługi oraz terminu jej realizacji.
- Jeśli chcemy uniknąć jakichkolwiek nieporozumień, nie powinniśmy zostawiać samochodu w warsztacie dopóki nie uzyskamy dokumentu potwierdzającego przyjęcie go do naprawy – radzi przedstawiciel firmy Toyota Centrum Wrocław - Zlecenie jest dla nas również swego rodzaju gwarancją, na mocy której możemy żądać poprawienia źle wykonanej usługi.
Koszty naprawy
Jak zostało wspomniane, koszty przeprowadzanych napraw powinny zostać określone przez mechanika i ujęte w zleceniu naprawy przed przyjęciem samochodu do serwisu. Oczywiście, zdarzają się sytuacje losowe, które mogą spowodować, że koszty wzrosną – taką sytuacją może okazać się problem z uzyskaniem części zamiennych w ustalonej cenie i konieczność zakupienia ich drożej. Pamiętajmy jednak, że o każdej takiej zmianie serwis powinien nas poinformować i zwiększyć koszty wyłącznie jeśli wyrażamy na to zgodę.
Zniszczenia samochodu w czasie naprawy
Zdarzyć się może, że przy odbiorze samochodu zauważymy, że samochód jest uszkodzony – na przykład nosi zarysowania na lakierze. To dość trudna sytuacja, ponieważ w praktyce nie jesteśmy w stanie udowodnić, że rysy nie było kiedy oddawaliśmy samochód do serwisu. Rozwiązaniem jest sporządzenie protokołu o stanie samochodu przed naprawą, w którym to protokole zostaną uwzględnione widoczne wady samochodu.
Odbiór samochodu
Zanim zapłacimy za naprawę, musimy upewnić się, że serwis wywiązał się z umowy. W tym celu powinniśmy odbyć jazdę próbną z mechanikiem. Tylko po stwierdzeniu, że samochód działa jak należy możemy uregulować rachunek za naprawę. Jeśli nie odbędziemy jazdy próbnej, oznaczać to będzie, że akceptujemy stan samochodu.
Korzystaj z usług autoryzowanych serwisów
Wielu kierowców unika korzystania z usług autoryzowanych serwisów samochodowych, ponieważ koszty napraw są w nich wyższe, niż w innych warsztatach. Jednak za wysoką ceną idzie również dobra jakość oraz obsługa klienta na wysokim poziomie. Wynika to z faktu, że żeby uzyskać autoryzację marki, serwis taki musi spełniać wyśrubowane wymagania w zakresie jakości usług oraz rzetelności wobec klienta.