Zamiennie używana nazwa elementu napędowego, którym są pasy klinowe, to pasy napędowe. Wynika to z faktu, że ich zadaniem jest przenoszenie napędu. O sprawności tych pasów decyduje przede wszystkim to, jakich materiałów użyjemy. Ważne jest także odpowiednio ustawione napięcie pasa, a także dopasowanie wszystkich elementów, które wchodzą w skład konkretnej konstrukcji napędowej.
Niniejszy tekst będzie swoistym przewodnikiem po dostępnych rodzajach pasów napędowych, które dostępne są w sklepie EBMiA.pl pod adresem: https://www.ebmia.pl/pasy-klinowe-kola-pasowe-c-196_479_480.html Pasy typu zębatego
W tym przypadku, pasy sprawdzą się świetnie w tych warunkach, gdzie ważna jest stałą i wydajna, jednocześnie przebiegająca w cichym trybie praca. Podział pasów zębatych zależy od ich wymiarów. Stąd – podział na pasy calowe – MXL, XL, L, H, HX. Pasy metryczne z poliuretanu – AT5, AT10, AT2,5, T5, T10. Poza tym – metryczne pasy gumowe – 3M, 5M, 8M, 14M. Są też pasy specjalnego typu, w których zastosowano specjalne skośne zęby. Przykładem takiego elementu będzie ContiTech SilentSync. Zębate pasy można spotkać w bardzo wielu rodzajach napędów, w różnych obszarach przemysłu.
Pasy napędowe typu płaskiego
Pasy napędowe płaskie przenoszą moc w napędach otwartych, jak również w napędach stycznych. Wyróżnia je przenoszenie stosunkowo dużych mocy, przy jednocześnie niedużych wymiarach. Najczęściej znajdziemy je w szlifierkach różnego typu.
Pasy typu wielorowkowego
Pasy wielorowkowe PJ,PK i PL wyróżniają się konstrukcją, która odznacza się precyzyjnym dopasowaniem przekładni odpowiedzialnych za duże obroty przy kołach, które charakteryzują się niedużą średnicą. Obecne w pasach tego rodzaju rowki powodują, że pas będzie pozostawać w odpowiednim miejscu, w trakcie wykonywania ruchu. Wielorowkowe paski gwarantują lepszy poziom przyczepności. Poza tym ich grzbiet jest wzmocniony, a tworzywa dobrej jakości będą je czyniły bardzo odpornymi na oddziaływanie wysokich temperatur oraz na zabrudzenia.
Pasy wariatorowe Ta kategoria pasów odznacza się uzębieniem pasami klinowymi z szerokim profilem. Dzięki temu, można swobodnie pracować na kole o małych średnicach. Pasy wariatorowe spotkamy między innymi w przekładniach pasowych. Są one odpowiedzialne za płyną zmianę prędkości obrotowej w czasie ruchu. Przy czym zmiana ta następuje poprzez zmianę średnic w kołach pasowych. Artykuł został napisany przez EBMiA.pl - sklep z elementami budowy maszyn i automatyki.